Je hebt (online) een aankoop gedaan en je bent niet tevreden over het product. Gelukkig komt het niet al te vaak voor, maar we kennen allemaal wel verhalen van mensen die in een eeuwige strijd met een bedrijf zijn verwikkeld. Wanneer geen van beide partijen willen toegeven, kan dit heel lang duren. Als consument heb je recht op een zekere mate van bescherming. Dit is nodig om misleiding en uitbuiting door de verkoper te voorkomen. Maar wat als je klachten hebt over een aankoop? Wat doe je dan?
Contact opnemen met de verkoper
Allereerst wordt er natuurlijk van je verwacht dat je contact opneemt met de verkoper. Zodra je juridisch advies inwint, zal dit ook het eerste zijn wat wordt gevraagd. Welke stappen heb jij zelf al ondernomen om het op te lossen met de verkoper?
Het is natuurlijk beter als je er eerst samen uit probeert te komen. Daarom is het eerst belangrijk dat je je klacht bij het bedrijf legt. Probeer ook geduldig te zijn. Soms duurt het even voordat een bedrijf kan reageren. Bijvoorbeeld omdat er eerst overlegd moet worden over een mogelijke compensatie. Bespreek daarom bij het neerleggen van de klacht ook wanneer je reactie mag verwachten, zodat dit niet onnodige wrijving oplevert.
Het is belangrijk dat je het bedrijf niet alleen telefonisch op de hoogte stelt, maar dit ook schriftelijk doet. Dit kan per mail of een aangetekende brief. Geef hierin ook aan hoe jij dit probleem graag opgelost ziet worden. Wil je bijvoorbeeld een nieuw product opgestuurd krijgen? Verwacht je dat het gerepareerd wordt? Wil je je geld terug? Geef dit duidelijk aan.
We komen er niet uit: wat nu?
In de meeste gevallen lukt het wel om een compromis te sluiten met het bedrijf. Maar wat als jouw klacht helemaal niet in behandeling wordt genomen? Als je contact blijft zoeken en er vervolgens niets wordt gedaan? Of wanneer er juist heel veel contact over en weer is geweest, maar je er samen gewoon niet uit lijkt te komen? In dat geval is het verstandig om het consumentenrecht goed door te nemen. Wat zijn jouw rechten en plichten en welke heeft de verkoper? In hoeverre is hier aan voldaan? Wat had beter gekund? Als je weet wat er volgens de wet mis is gegaan, sta je steviger in je schoenen als je om een compensatie vraagt. Bovendien zou je dan ook met behulp van een jurist eventueel zelfs een zaak kunnen aanspannen.
Houd er rekening mee dat het inwinnen van juridisch advies meestal gratis en vrijblijvend is, maar de kosten wel voor eigen rekening zijn als je echt juridische stappen gaat ondernemen. Vraag jezelf dus af of dit het waard is. Zo wordt er zelden een rechtszaak aangespannen voor een tas van twee tientjes. Het moet het wel waard zijn om voor te vechten. Een jurist kan jou hier ook eerlijk advies over geven, zodat je niet onnodig veel geld verliest.